Spiritueel Magazine VolleMaanKalender.nl
Je leest nu...
Omgaan met stress van buitenaf: van angst naar vertrouwen
0
Health & happiness

Omgaan met stress van buitenaf: van angst naar vertrouwen

Van angst naar vertrouwen

Hoe kun je met stress van buitenaf omgaan? In dit artikel van gastredacteur Lucas lees je tips om van angst naar vertrouwen te gaan én vind je een oefening, zodat je meteen aan de slag kunt!

De stress in deze tijd is, om diverse redenen, enorm groot geworden. Het kan zijn dat je het toekomstperspectief al verloren bent of dat je met een burn out thuis zit. Bijvoorbeeld omdat je de gaten van je collega niet meer kunt vullen, omdat die ook met een burn out thuis zit. Dit is de realiteit van de dag. Maar hoe kunnen we met deze stress van buitenaf omgaan? Daar ga ik vandaag een begin mee maken om te kijken of ik je van ‘angst’ naar vertrouwen kan brengen.

Het gaat om perspectief dat wonderen doet verrichten

Want zo is het. Door al die mentale druk krijgen we ontzettend veel stress, en stress creëert vaak veel doemgedachten. Daaropvolgend doen doemgedachten een negatief toekomstperspectief creëren en natuurlijk geeft dit weer een lading met stress. Het creëert allemaal gedachten die je totaal leegzuigen en je met een leeg gevoel achterlaten. Maar wat is de oplossing?

Verander het perspectief en de gekoppelde overtuigingen.

Schrijf eens alle negatieve overtuigingen op die je hebt over de maatschappij, de mensen erin en van wie dan ook. Probeer met al die negatieve overtuigingen iets positiefs te vinden en ga er dan vanuit dat al het negatieve ergens ook een positieve kant heeft. Als we goed zoeken kunnen we het daar allemaal wel over eens zijn, denk ik. Zo niet, dan mag je oefenen deze overtuiging in je onderbewuste te zetten, zodat deze waar wordt.

Op het moment dat je dit elke dag herhaalt, ga je merken dat je steeds meer positieve aspecten kan benoemen van die zogenaamde negatieve ideeën en overtuigingen. En niet alleen dat gebeurt er: je gaat na verloop van tijd merken dat die positieve aspecten op een gegeven moment overtuigingen worden.

Op een gegeven moment ben je namelijk je frequentie aan het verhogen, omdat je de nieuwe overtuigingen in je onderbewuste aan het programmeren bent. Alles wat je frequentie verhoogt is een mooi wapen tegen stress en eigenlijk tegen alle negatieve invloeden in je leven.

Als er meer van deze overtuigingen en ideeën jouw eigen worden, kan er een shift in perspectief plaatsvinden. En dan een positieve shift. Dit zal zorgen dat je van stress en angst naar vertrouwen gaat en je zo de stress van je schouders af kunt laten glijden. Geef dit proces even de tijd, maar je zult merken dat er al snel veranderingen gaan plaatsvinden en dit zal je motiveren om verder met deze oefening verder te gaan.

Hoe je je hartenergie tegen stress kunt gebruiken

Bij het HeartMath Institute doen ze geweldige ontdekkingen betreft het hart. Zo hebben ze bijvoorbeeld gemeten dat het elektromagnetisch veld van het hart 5000x sterker is dan dat van het brein en dat het veld vele meters uitstraalt. Dit instituut doet al decennia lang onderzoek naar de voordelen van de oefeningen die ze met het hart doen. De resultaten spreken voor zich. Zo zijn er mensen die heftig misbruik hebben meegemaakt en na intensieve therapie een jaar later geheeld zijn. Nu zal dit niet voor iedereen zijn, maar ik kan zelf beamen dat de oefeningen een krachtig effect op je gemoedstoestand hebben. En daarmee ook op stress!

De oefening van je hartsenergie activeren

Ga rustig zitten of liggen en leg je linkerhand op je borst. De linkerhand is de ontvangende hand en werkt vaak net iets beter, heb ik gemerkt. Adem nu vanuit de buik rustig in en uit en volg de ademhaling. Als het goed is verzacht dit al gelijk je energie en activeer je al je hartsenergie. Ook synchroniseer je de connectie tussen het brein en het hart en zal je hart meer harmonieuze, ritmische patronen volgen.

Vanuit deze zachte energie ga je situaties bedenken waar je dankbaar voor bent, iemand die je kindness wilt schenken, of iemand waarmee jij je compassie mee wilt delen. Je zult merken dat de energie nu op een positieve manier sterker wordt en dat het na een paar minuten haast vanzelf gaat. Als je de oefening nog krachtiger wilt maken, dan stel je je voor dat je in en uitademt door je hart met wit licht.

Als je dit ‘s ochtends en ‘s avonds doet, dan zul je na een week al een enorme verandering voelen. Je bent veel meer in balans, je emoties zijn veel positiever en zachter en je perspectief zal gaan veranderen.

Doe dit vooral op momenten dat je je goed voelt, zodat je extra momentum opbouwt en je frequentie omhoog gaat. Dit zal je weerbaarder maken tegen stress in jezelf en stress vanuit de maatschappij.

Overigens maakt deze oefeningen jou niet alleen weerbaarder tegen stress, maar je gehele staat van bewustzijn kan veranderd worden.

Conclusie

De stress in de samenleving is gigantisch geworden. Mensen vallen met bosjes om en zitten vaak thuis met een burn-out door stress. Toch zijn er verschillende dingen die je kunt doen om jezelf te beschermen. Deze oefening kan jou al een goed eind op weg helpen.

Hopelijk heb ik daar vandaag een stukje aan bij kunnen dragen. Ik wens je dan ook veel succes in de toekomstige tijd. Vergeet niet; hoop is het vergeten zusje van vertrouwen. Kies dus altijd voor vertrouwen en zie wat vertrouwen jou allemaal kan geven! Zoek je meer informatie en oefeningen? Neem dan een kijkje op mijn blog. Een ontspannende groet, Lucas van Wateringen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

✨ Shop ✨