Spiritueel Magazine VolleMaanKalender.nl
Je leest nu...
Hoogsensitiviteit en spiritualiteit
2
HSP Spiritualiteit

Hoogsensitiviteit en spiritualiteit

Hoogsensitiviteit en spiritualiteit

Wat hebben hoogsensitiviteit en spiritualiteit met elkaar te maken en hoe ervaart gastredacteur Cheyenne dit? Je leest het in dit artikel over hoogsensitiviteit, HSP en spiritualiteit.

“Het zal wel allemaal meevallen.”
“Dat kind is zo extreem in gedrag.”
“Misschien moet je eens wat minder denken.”
“Stel je niet zo aan, schouders eronder en door.”
“Maar hoe kan het dat mijn kind ná school wél zo uitbarst en óp school niet?”
“Ik vind het maar zweverig, misschien moet je het anders verwoorden, dan begrijpen mensen het wel.”

Een hoogsensitief persoon (HSP) is een term uit de psychologie die in 1996 werd geïntroduceerd door de Amerikaanse psychologe Elaine Aron en staat voor: highly sensitive person. Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer één op de vijf mensen hoogsensitief is, évenveel mannen als vrouwen. Best veel, niet? Hoogsensitiviteit wordt ook wel hooggevoeligheid genoemd.

Wat is HSP eigenlijk?

Het gaat om een aangeboren sensitiviteit voor omgevingsprikkels. Hsp’ers ervaren prikkels meer en intenser dan gemiddeld en informatie grondiger en nauwkeuriger. Er is meer tijd nodig om prikkels te verwerken en ervan te herstellen. Er heerst nog veel taboe en daarmee vragen rondom dit onderwerp welke ik graag doorbreek als ervaringsdeskundige. Vanuit mijn praktijk bied ik tools aan hoe je het beste om kan gaan met hoogsensitiviteit in combinatie met spiritualiteit.

Onderzoek over hoogsensitiviteit heeft mij persoonlijk ontzettend geholpen in mijn eigen ontwikkeling. Ik ontvang namelijk al van kinds af aan prikkels vanuit verschillende zintuigen en heb er al zolang ik me kan herinneren langer dan gemiddeld voor nodig om hier ook van te ‘herstellen’. Ik deed tot en met de middelbare school nog regelmatig middagdutjes en werd door mijn familie niet TenTen, maar TenTenTurbo genoemd. Ik sta áltijd aan.

Hoogsensitiviteit en spiritualiteit

Naast mijn hoogsensitiviteit heb ik ook spirituele gaven. Er wordt vanuit wetenschap onderzocht of hoogsensitiviteit iets te maken heeft met spiritualiteit. Ik geloof persoonlijk dat dit onder dezelfde noemer valt, als je het al een naam wilt geven. Iedereen is spiritueel. Je hoeft het alleen maar te herinneren.

Mijn hoogsensitiviteit is mijn grootste kracht en daarmee ook mijn grootste valkuil. Het ontvangen van gemiddeld meer prikkels betekent voor mij dat ik een diep en complex gevoelsleven ervaar, altijd een mogelijkheid of oplossing kan bedenken en vanuit een holistische visie kan redeneren. Ik kan niet stoppen met denken, waardoor ik continue linken kan leggen. Door deze hoeveelheid prikkels raak ik snel oververmoeid en kan ik lichamelijke klachten ervaren.

Hoogsensitiviteit fases

Hoogsensitiviteit is een ontzettende kracht als je de juiste balans weet te vinden, maar het kan je ook ontzettend tegen werken. Er zijn namelijk drie verschillende fasen die aantonen in welke staat van hoogsensitiviteit je je kunt bevinden.

In de eerste fase ben je in balans. Je staat open voor contact met je omgeving en staat voor je eigen waarheid. Je ervaart alles op een manier waarin je jezelf niet verliest.

In de tweede fase vermengt de omgeving zich met een deel van jezelf. Je begint energie te verliezen. Je voelt van binnen nog wel je eigen kern, maar het wordt ingewikkelder om dichtbij jezelf te blijven. Je ontwikkelt een beschermingsmechanisme voor jezelf tegen negatieve energie.

In de derde fase dringt de omgeving jouw kern binnen. Hier is sprake van een burn-out. Je hebt niet meer zichtbaar wie jij bent en waar je voor staat. Je probeert je eigen beschermingsmechanisme te vergroten waardoor je nog vermoeider raakt.

Na het nodige onderzoek begrijp ik dat ik alle drie de fasen heb ervaren. Als kind, zo onbevangen als je dan zou moeten zijn, heb ik fase 1 ervaren. Vervolgens ben ik in fase 2 gerold en uiteindelijk zat ik in fase 3.

Ik heb in deze periode veel lichamelijke en mentale klachten ervaren en was ver verwijderd van mijn innerlijke kern. Ik heb hierover laatst nog een mooi gesprek gevoerd met mijn moeder. Zij vroeg aan mij met tranen in haar ogen of ze iets gemist had toen ik sprak over mijn burn-out. Het mooie is dat ik het zelf op dát moment ook niet door had. Pas achteraf, op het moment toen het ‘te laat’ was en ik klachten ging ervaren trok ik aan de bel en ben ik naar de praktijkondersteuner gegaan.

Hoogsensitiviteit uit zich bij iedereen op een andere manier. Ik merkte dat ik op mijn diepste punt raakte toen het leek alsof mijn keel dichtgeknepen werd en ik me erg benauwd begon te voelen. Ik kon geen geluid en licht meer verdragen en liep huilend lessen uit toen ik nog studeerde. Daarnaast had ik standaard migraine tijdens mijn menstruatie en liep ik regelmatig bij de manueel therapeut en osteopaat voor verkrampingen in mijn lichaam.

Bij de praktijkondersteuner heb ik uiteindelijk deze klachten besproken. Ik kreeg een diagnostisch onderzoek aangeboden waarin EMDR therapie een must leek te zijn. Een therapie die ingezet wordt voor herstel van trauma. Door mijn opleidingen en werkervaring in de jeugd- en geestelijke gezondheidszorg viel het kwartje en ben ik zelf op onderzoek uit gegaan. Ik kreeg vanuit mijn intuïtie tools aangereikt waar ik ook naar geluisterd heb. Zodoende is mijn persoonlijke reis gestart.

Ik kan nu met een gerust hart zeggen dat ik me in fase 1 bevind en in balans ben, met vallen en opstaan. Ik herken signalen sneller als ik uit balans raak. Ik kan daardoor ook sneller op de rem trappen. Ik cancel dan alles tot ik me goed genoeg voel om weer te verbinden met mijn omgeving. Los van de preventieve tools die ik al dagelijks inzet om überhaupt in balans te zijn. Lees ook mijn artikel over rituelen om in balans te komen en te blijven.

Ik kies voor zelfliefde, omdat ik weet hoe diep ik heb gezeten. Als ik hierin terugval omarm ik dit gedeelte van mezelf. Het heeft mij helpen herinneren aan mijn kracht.

Hoogsensitiviteit is een thema dat nog teveel onder stoelen of banken wordt geschoven. Het is oké om intens te voelen en ervaren. Je bent niet zwak of minder waard als je een keer teveel huilt of niet goed opgevoed als je een woede uitbarsting hebt. Want wie bepaalt dat?

Het zou mooi zijn als we nieuwsgierig blijven en perspectief blijven verbreden door vragen te stellen. Niet alleen achteraf, maar ook preventief. Wat gebeurt er? Wat voel ik? Waar komt het vandaan? Wat kan ik eraan doen? Wat heb ik nodig? Wat wil ik hiermee? Wat vertelt mijn innerlijke kern me? Wie kan mij hierbij helpen?

Het omarmen van je kwetsbaarheid is je grootste kracht, de hoogste vorm van zelfliefde.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

✨ Shop ✨