Je hebt er vast weleens van gehoord: Open Ended Play. Maar wat is dat eigenlijk? Vanaf welke leeftijd is open einde spelen leuk en welk speelgoed is geschikt voor Open Ended Play? Je leest ‘t hier!
Overwin verlatingsangst en bindingsangst; lees Liefdesbang van Hannah Cuppen en ontdek je patronen.
Open Ended Play is het ‘spel’ waarbij kinderen de vrijheid krijgen om materialen, speelgoed en activiteiten te gebruiken en ermee te spelen zonder (door volwassenen) opgelegde regels of specifieke resultaten. Dit soort spel moedigt kinderen aan om hun verbeeldingskracht, creativiteit en probleemoplossend vermogen te gebruiken. En ook om hun eigen interesses en passies te ontwikkelen.
Een puzzel is bijvoorbeeld een spel met een duidelijk doel: je zorgt ervoor dat de afbeelding/vorm weer compleet is. Dit is dus géén Open Ended Play, want hierbij is de uitkomst in principe dat de puzzel gelegd is. Blokken zijn doorgaans wel Open Ended Play speelgoed, want een kind kan bijvoorbeeld blokken gebruiken om een kasteel of een brug te bouwen.
Waarom is Open Ended Play zo belangrijk?
Een van de belangrijkste kenmerken van Open Ended Play is dat het kinderen in staat stelt het voortouw te nemen en hun eigen beslissingen te nemen over wat ze moeten doen en hoe ze het moeten doen. Deze autonomie is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen, omdat het hen helpt om zelfrespect, zelfvertrouwen en onafhankelijkheid op te bouwen. Open Ended Play stelt kinderen in staat om te leren door middel van experimenteren en vallen en opstaan. Een kind kan bijvoorbeeld proberen blokken op een bepaalde manier te stapelen en dan ontdekken dat het niet werkt, en dan een andere aanpak proberen. Deze vorm van experimenteren en het oplossen van problemen helpt kinderen bij het ontwikkelen van kritische denk- en redeneervaardigheden.
Open Ended Play moedigt kinderen ook aan om creatief te denken en zich uit te drukken door middel van hun spel. Een kind kan bijvoorbeeld kunstbenodigdheden gebruiken om een foto te maken die een persoonlijke ervaring of emotie vertegenwoordigt. Dit type zelfexpressie is belangrijk voor de emotionele en sociale ontwikkeling van kinderen, omdat het hen helpt hun gevoelens te begrijpen en te communiceren. Een ander belangrijk aspect van Open Ended Play is dat het kinderen in staat stelt om met anderen te spelen en sociale vaardigheden te ontwikkelen. Een kind kan bijvoorbeeld met een vriend of een broer of zus spelen en samenwerken om iets te bouwen of een verhaal na te spelen. Dit soort sociaal spel helpt kinderen te leren over samenwerking, communicatie en onderhandeling.
Open Ended Play voorbeelden
Enkele voorbeelden van Open Ended Play speelgoed zijn
- Blokken. Houten blokken, schuimblokken en andere bouwmaterialen kunnen worden gebruikt om een breed scala aan structuren en ontwerpen te maken. Kinderen kunnen experimenteren met verschillende vormen en maten en leren over balans en stabiliteit.
- Poppen. Poppen en actiefiguren kunnen worden gebruikt om verschillende scenario’s en verhalen na te spelen. Kinderen kunnen hun eigen personages, instellingen en plots creëren en leren over sociale vaardigheden, empathie en emotionele intelligentie.
- Knutselbenodigdheden. Stiften, kleurpotloden, verf en andere knutselbenodigdheden kunnen worden gebruikt om tekeningen en schilderijen te maken. Kinderen kunnen experimenteren met verschillende kleuren, texturen en technieken en leren over zelfexpressie en creativiteit.
- Natuurlijke materialen. Voorwerpen die in de natuur worden gevonden, zoals bladeren, stenen, schelpen en stokken, kunnen voor verschillende speelervaringen worden gebruikt. Kinderen kunnen ze gebruiken voor kunstprojecten, bouwen, sorteren en zelfs voor fantasiespel.
- Bouwsets. Verschillende bouwsets zoals Lego, magnetische tegels, enzovoorts kunnen worden gebruikt om een grote verscheidenheid aan structuren en ontwerpen te creëren. Kinderen kunnen experimenteren met verschillende vormen, maten en kleuren en leren over evenwicht en stabiliteit.
Open Ended speelgoed: vanaf welke leeftijd?
Spelen met een Open Ended Play speelgoed kan vanaf jonge leeftijd al bij kinderen worden geïntroduceerd. Baby’s en peuters kunnen open einde speelgoed verkennen dat veilig is voor hun leeftijd, zoals zachte blokken, stapelbekers en ballen. Naarmate kinderen groeien en zich ontwikkelen, kunnen ze beginnen met complexere vormen van spel met een open einde, zoals bouwen met blokken, spelen met poppen en kunst maken.
Rond de leeftijd van twee jaar beginnen kinderen hun taalvaardigheid te ontwikkelen, waardoor ze hun ideeën, gedachten en gevoelens leren communiceren. Hierdoor kunnen ze zich bezighouden met meer uitgebreide vormen van spel met een open einde, en het is ook wanneer fantasiespel vaker voorkomt. Ze kunnen verschillende items en materialen gebruiken om verschillende scenario’s te creëren en verschillende personages gaan spelen.
Over het algemeen is Open Ended Play geschikt voor kinderen van alle leeftijden, van baby’s tot tieners. Het is een soort spel dat kan worden aangepast aan de ontwikkelingsfase en interesses van elk kind. Ouders en verzorgers kunnen een belangrijke rol spelen bij het faciliteren van spel met een open einde door verschillende materialen aan te bieden die geschikt zijn voor de leeftijd en door kinderen aan te moedigen hun fantasie en creativiteit te gebruiken.
Conclusie
Open Ended Play geeft kinderen de vrijheid om op hun eigen manier te spelen en hun eigen interesses en passies te ontwikkelen. Deze manier van spelen bevordert creativiteit, verbeeldingskracht en probleemoplossend vermogen. Met dit speelgoed kunnen kinderen de wereld op hun eigen manier verkennen en in hun eigen tempo leren!
• Nadi Zoetebier • The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams 🙏 • Eigenaar van VolleMaanKalender.nl, liefhebber van astrologie en spiritualiteit • Moeder van zoontje J ’21 • Energetisch Therapeut in opleiding •